Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 – Szerokie Ramy Prawne na Rzecz Bezpieczeństwa Konsumentów

Wprowadzenie

W dobie cyfryzacji i postępującej globalizacji obrotu towarowego, zapewnienie bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej stało się priorytetem dla prawodawców. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988, przyjęte 10 maja 2023 roku, stanowi kompleksową odpowiedź na wyzwania związane z ochroną konsumentów przed niebezpiecznymi produktami. Akt ten zastępuje wcześniejsze regulacje, w tym Dyrektywę 2001/95/WE, dostosowując wymogi do dynamicznie zmieniającego się krajobrazu handlu, zwłaszcza w sektorze e-commerce.

Zakres Obowiązywania Rozporządzenia

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa produktów wprowadzanych do obrotu lub udostępnianych na rynku Unii Europejskiej. Jego przepisy obejmują zarówno nowe, jak i używane, naprawione lub odnowione produkty konsumenckie, z wyjątkiem tych objętych innymi unijnymi sektorowymi regulacjami oraz takimi jak:

  • Produkty lecznicze do stosowania u ludzi i weterynaryjne produkty lecznicze
  • Żywność i pasze
  • Żywe rośliny, zwierzęta oraz organizmy zmodyfikowane genetycznie
  • Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne
  • Środki ochrony roślin
  • Sprzęt wykorzystywany do przemieszczania się lub podróży, obsługiwany bezpośrednio przez usługodawcę
  • Statki powietrzne
  • Antyki
  • Produkty wymagające naprawy lub odnowienia przed użyciem, jeśli są odpowiednio oznaczone

Produkty Podlegające Regulacji

Rozporządzenie obejmuje swym zakresem produkty konsumpcyjne:

  • Dostępne do dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii Europejskiej, odpłatnie lub nieodpłatnie
  • Niepodlegające innym unijnym przepisom dotyczącym bezpieczeństwa produktów lub podlegające takim przepisom, ale tylko w odniesieniu do zagrożeń i czynników, które nie zostały w nich uwzględnione

Regulacja dotyczy produktów oferowanych konsumentom w UE za pośrednictwem wszystkich kanałów sprzedaży, zarówno tradycyjnym, nowoczesnym, jak i online lub e-commerce.

Cele i Zadania Rozporządzenia

Nadrzędnym celem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów oraz stworzenie jednolitych warunków działania dla przedsiębiorstw, co przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. Osiągnięcie tych celów ma nastąpić poprzez:

  1. Zastąpienie wcześniejszych dyrektyw
  • Dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
  • Dyrektywy 87/357/EWG w sprawie produktów imitujących żywność
  • Ujednolicenie wymogów bezpieczeństwa produktów
  • Wprowadzenie spójnych ram prawnych dla produktów podlegających wymaganiom zharmonizowanym (określonym w prawie UE) i niezharmonizowanym
  • Dostosowanie do nowych wyzwań rynkowych
  • Uwzględnienie rozwoju nowych technologii
  • Objęcie regulacją rosnącego sektora sprzedaży internetowej

Ogólne Wymaganie Bezpieczeństwa

Kluczowym elementem Rozporządzenia 2023/988 jest nałożenie na podmioty gospodarcze obowiązku wprowadzania do obrotu lub udostępniania na rynku wyłącznie bezpiecznych produktów. Ocena bezpieczeństwa produktu opiera się na szeregu kryteriów, takich jak:

  • Właściwości produktu (projekt, skład, opakowanie, instrukcje)
  • Oddziaływanie na inne produkty
  • Sposób prezentacji, znakowania, ostrzeżeń i instrukcji użytkowania
  • Kategorie konsumentów używających produktu
  • Wygląd produktu, zwłaszcza w przypadku przypominania żywności lub atrakcyjności dla dzieci
  • Właściwości cyberbezpieczeństwa i ewoluujące funkcje produktu

Rozporządzenie określa również przypadki, w których produkt uznaje się za bezpieczny, np. zgodność z odpowiednimi normami europejskimi wymienionymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Nowe Wymogi w Porównaniu z Dyrektywą 2001/95/WE

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 wprowadza szereg nowych wymogów w stosunku do wcześniejszej Dyrektywy 2001/95/WE, dostosowując regulacje do zmieniających się realiów rynkowych i technologicznych. Oto najważniejsze nowości:

Objęcie Sprzedaży Internetowej

Jedną z kluczowych zmian jest objęcie regulacją produktów oferowanych konsumentom w UE za pośrednictwem sprzedaży online. Wcześniejsza dyrektywa nie uwzględniała w pełni dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce, co stanowiło lukę w systemie ochrony konsumentów.

Obowiązki Dostawców Internetowych Platform Handlowych

Rozporządzenie nakłada szczegółowe obowiązki na operatorów internetowych platform handlowych, takie jak:

  • Utworzenie pojedynczych punktów kontaktowych dla organów nadzoru rynku i społeczeństwa
  • Rejestracja w portalu Safety Gate
  • Wdrożenie wewnętrznych procedur dotyczących bezpieczeństwa produktów
  • Weryfikacja, czy oferowane produkty są bezpieczne
  • Niezwłoczne reagowanie na zarządzenia władz i powiadomienia podmiotów zewnętrznych
  • Dostarczanie konsumentom informacji w przypadku wycofania produktu z rynku
  • Informowanie właściwych podmiotów gospodarczych i organów nadzoru rynku w przypadku wycofania produktu lub wypadku związanego z jego użytkowaniem

Rozszerzone Obowiązki Podmiotów Gospodarczych

Rozporządzenie precyzuje i rozszerza obowiązki producentów, importerów i dystrybutorów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produktów. Obejmują one m.in.:

  • Przeprowadzanie analiz ryzyka i sporządzanie dokumentacji technicznej
  • Podejmowanie natychmiastowych działań w przypadku podejrzenia, że produkt jest niebezpieczny
  • Udostępnianie informacji o wypadkach
  • Zapewnienie istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa i identyfikowalności produktów
  • Udostępnienie danych kontaktowych do przyjmowania reklamacji
  • Przestrzeganie szczególnych przepisów dotyczących sprzedaży na odległość

Nowe Uprawnienia Organów Nadzoru Rynku

W celu skutecznego egzekwowania wymogów bezpieczeństwa, rozporządzenie przyznaje organom nadzoru rynku szereg nowych uprawnień, w tym:

  • Prowadzenie kontroli produktów oferowanych do sprzedaży online
  • Dokonywanie zakupów kontrolnych bez ujawniania tożsamości organu
  • Żądanie przedstawienia dokumentacji technicznej i informacji o łańcuchu dostaw
  • Nakładanie nakazów i zakazów na podmioty gospodarcze (np. wycofanie produktu, ostrzeżenie konsumentów)
  • Prowadzenie postępowań wobec dostawców platform handlowych i usług społeczeństwa informacyjnego

Zacieśniona Współpraca Międzynarodowa

Rozporządzenie kładzie nacisk na zacieśnioną współpracę między organami nadzoru rynku państw członkowskich UE oraz Komisją Europejską. Obejmuje to m.in.:

  • Wymianę informacji i najlepszych praktyk w ramach Sieci ds. Bezpieczeństwa Konsumentów
  • Organizację wspólnych projektów dotyczących nadzoru rynku i badania produktów
  • Usprawnienie współpracy w zakresie wykrywania, wycofywania i usuwania niebezpiecznych produktów z rynku

System Sankcji i Kar Administracyjnych

W celu zapewnienia skuteczności nowych regulacji, rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji za naruszenie jego przepisów. Obejmuje to m.in. nakładanie przez organy nadzoru rynku administracyjnych kar pieniężnych na podmioty gospodarcze.

Obowiązki Podmiotów Gospodarczych

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 nakłada szereg obowiązków na podmioty gospodarcze zaangażowane w proces wprowadzania produktów do obrotu lub udostępniania ich na rynku Unii Europejskiej. Obowiązki te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa produktów oraz ochronę interesów konsumentów.

Obowiązki Producentów

Producenci jako podmioty odpowiedzialne za projektowanie i wytwarzanie produktów, ponoszą kluczową odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo. Rozporządzenie nakłada na nich następujące obowiązki:

  • Zapewnienie zgodności z zasadami bezpieczeństwa – Produkty muszą być zaprojektowane i wytworzone zgodnie z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa oraz odpowiednimi normami technicznymi.
  • Przeprowadzanie analiz ryzyka i sporządzanie dokumentacji technicznej – Producenci są zobowiązani do przeprowadzania wewnętrznych analiz ryzyka związanego z produktami oraz sporządzania i przechowywania odpowiedniej dokumentacji technicznej.
  • Podejmowanie natychmiastowych działań w przypadku zagrożenia – W przypadku podejrzenia, że wprowadzony na rynek produkt jest niebezpieczny, producent musi niezwłocznie powiadomić konsumentów, organy nadzoru rynku oraz podjąć odpowiednie środki zaradcze.
  • Udostępnianie informacji o wypadkach – Producenci są zobowiązani do przekazywania informacji o wypadkach spowodowanych przez ich produkty właściwym organom.
  • Zapewnienie identyfikowalności produktów – Na produktach lub ich opakowaniach muszą znajdować się istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa, identyfikacji i identyfikowalności, takie jak dane producenta, oznaczenia partii produkcyjnych itp.
  • Udostępnianie danych kontaktowych do reklamacji – Producenci muszą udostępnić dane kontaktowe, za pośrednictwem których konsumenci mogą składać reklamacje oraz prowadzić wewnętrzny rejestr otrzymanych reklamacji.

Obowiązki Importerów

Importerzy jako podmioty wprowadzające produkty na rynek Unii Europejskiej, mają obowiązek zapewnienia zgodności tych produktów z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa określonym w rozporządzeniu. Obejmuje to:

  • Odmowę wprowadzenia na rynek produktów niebezpiecznych – Importerzy mają prawo i obowiązek odmówić wprowadzenia na rynek produktów, które ich zdaniem nie spełniają wymagań bezpieczeństwa.
  • Umieszczanie danych kontaktowych i instrukcji na produktach – Importerzy muszą umieścić swoje dane kontaktowe na produktach oraz zapewnić, aby towarzyszyły im jasne instrukcje i informacje dotyczące bezpieczeństwa.
  • Odpowiedzialność za transport i przechowywanie – Importerzy ponoszą odpowiedzialność za powierzone im produkty podczas transportu i przechowywania, zapewniając odpowiednie warunki, które nie wpłyną negatywnie na ich bezpieczeństwo.
  • Informowanie o niebezpiecznych produktach – W przypadku podejrzenia, że na rynku znajduje się niebezpieczny produkt, importerzy muszą poinformować o tym producentów oraz organy nadzoru rynku, a także ostrzec społeczeństwo.

Obowiązki Dystrybutorów

Dystrybutorzy jako podmioty zajmujące się dystrybucją produktów na rynku Unii Europejskiej, mają obowiązek:

  • Odmowy wprowadzenia do obrotu niebezpiecznych produktów – Dystrybutorzy muszą odmówić wprowadzenia do obrotu produktów, które ich zdaniem nie spełniają wymogów bezpieczeństwa określonych w rozporządzeniu.
  • Informowania o niebezpiecznych produktach – W przypadku podejrzenia, że na rynku znajduje się niebezpieczny produkt, dystrybutorzy muszą poinformować o tym producentów, importerów oraz organy nadzoru rynku i zadbać o podjęcie stosownych działań.

Obowiązki Horyzontalne Podmiotów Gospodarczych

Niezależnie od roli pełnionej w łańcuchu dostaw, wszystkie podmioty gospodarcze mają obowiązek:

  • Ustanowienia wewnętrznych procesów bezpieczeństwa produktów – Podmioty gospodarcze muszą wdrożyć odpowiednie procedury wewnętrzne, zapewniające zgodność wprowadzanych przez nie produktów z wymaganiami rozporządzenia.
  • Współpracy z organami nadzoru rynku – Podmioty gospodarcze są zobowiązane do współpracy z organami nadzoru rynku w celu eliminacji lub ograniczenia ryzyka związanego z wprowadzanymi przez nie produktami.
  • Udostępniania informacji na żądanie organów – Na żądanie właściwych organów, podmioty gospodarcze muszą udostępniać szczegółowe informacje na temat produktów, takie jak zagrożenia, reklamacje, środki naprawcze, a także informacje o identyfikowalności łańcucha dostaw.
  • Przekazywania informacji o wypadkach – Obowiązkiem podmiotów gospodarczych jest przekazywanie odpowiednim organom informacji o wypadkach spowodowanych przez ich produkty.
  • Dostarczania danych do systemu identyfikowalności – Komisja Europejska może ustanowić system identyfikowalności, w którym podmioty gospodarcze będą zobowiązane przechowywać szczegółowe informacje o produktach mogących stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego.
  • Informowania konsumentów o wycofaniu produktu – W przypadku wycofania produktu z rynku, podmioty gospodarcze muszą bezpośrednio informować o tym wszystkich zainteresowanych konsumentów, wykorzystując obowiązkowy wzór powiadomienia.
  • Oferowania środków zaradczych – Gdy produkt zostaje wycofany, konsumentom należy zaoferować co najmniej dwa z następujących środków: naprawę, wymianę produktu lub zwrot pieniędzy.
  • Przestrzegania przepisów dotyczących sprzedaży na odległość – Podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż na odległość muszą przestrzegać szczególnych przepisów, w tym podawania w ramach oferty produktu wszystkich niezbędnych informacji, ostrzeżeń i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa.

Obowiązki Dostawców Internetowych Platform Handlowych

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 nakłada szereg obowiązków na dostawców internetowych platform handlowych, co stanowi istotną nowość w porównaniu z wcześniejszymi regulacjami. Obowiązki te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa produktów oferowanych online i ochronę interesów konsumentów.

Obowiązki Wynikające z Aktu o Usługach Cyfrowych

Wiele obowiązków dostawców internetowych platform handlowych wynika z horyzontalnych wymogów Aktu o Usługach Cyfrowych, który stanowi podstawę prawną dla regulacji sektora cyfrowego w Unii Europejskiej. Obowiązki te obejmują:

  • Utworzenie pojedynczych punktów kontaktowych – Dostawcy platform handlowych muszą utworzyć punkty kontaktowe: jeden przeznaczony dla organów nadzoru rynku, a drugi dla ogółu społeczeństwa.
  • Rejestracja w portalu Safety Gate – Obowiązkowa rejestracja w unijnym portalu Safety Gate, służącym do wymiany informacji na temat niebezpiecznych produktów.
  • Wdrożenie wewnętrznych procedur bezpieczeństwa produktów – Platformy handlowe muszą wdrożyć odpowiednie procedury wewnętrzne, zapewniające zgodność oferowanych produktów z wymaganiami bezpieczeństwa.

Obowiązki Związane z Bezpieczeństwem Produktów

Rozporządzenie nakłada na dostawców platform handlowych szereg obowiązków bezpośrednio związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa produktów oferowanych na ich platformach:

  • Zapewnienie zgodności z przepisami – Platformy muszą zapewnić, że oferta produktu nie będzie mogła zostać opublikowana bez minimalnych informacji dotyczących bezpieczeństwa i identyfikowalności, dostarczonych przez podmiot gospodarczy.
  • Weryfikacja bezpieczeństwa produktów – Dostawcy platform są zobowiązani do wyrywkowej weryfikacji, czy oferowane produkty są bezpieczne, korzystając z publicznych baz danych, w tym portalu Safety Gate.
  • Niezwłoczne reagowanie na powiadomienia – W przypadku otrzymania zarządzeń od władz lub powiadomień od podmiotów zewnętrznych, platformy muszą niezwłocznie reagować i zapewnić, że usunięte oferty nie pojawią się ponownie.
  • Dostarczanie informacji o wycofaniu produktu – W przypadku wycofania produktu z rynku, platformy handlowe muszą dostarczyć konsumentom odpowiednie i aktualne informacje, kontaktując się bezpośrednio z osobami, które zakupiły dany produkt, oraz publikując szczegółowe informacje na swojej stronie internetowej.
  • Informowanie i współpraca z podmiotami gospodarczymi i organami – W sytuacji wycofania produktu z rynku lub wypadku, platformy muszą poinformować właściwy podmiot gospodarczy oraz organy nadzoru rynku i współpracować z nimi.

Uprawnienia Organów Nadzoru Rynku

Aby zapewnić skuteczne egzekwowanie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988, organy nadzoru rynku zostały wyposażone w szereg nowych uprawnień. Uprawnienia te mają na celu umożliwienie organom nadzoru skuteczną kontrolę bezpieczeństwa produktów, zarówno tych oferowanych w tradycyjnych kanałach sprzedaży, jak i w sprzedaży online.

Uprawnienia Kontrolne

W ramach prowadzonych kontroli, organy nadzoru rynku mogą:

  • Żądać przedstawienia dokumentacji technicznej – Organy mają prawo żądać od podmiotów gospodarczych przedstawienia odpowiednich dokumentów, specyfikacji technicznych, danych lub informacji niezbędnych do stwierdzenia czy produkt jest bezpieczny i zgodny z przepisami rozporządzenia.
  • Żądać informacji o łańcuchu dostaw – Podmioty gospodarcze muszą na żądanie organów przedstawić informacje na temat łańcucha dostaw, szczegółów sieci dystrybucji, ilości produktów na rynku oraz innych modeli produktu o takich samych właściwościach technicznych.
  • Żądać informacji o właścicielach stron internetowych – W przypadku kontroli produktów oferowanych online, organy mogą żądać przedstawienia informacji niezbędnych do ustalenia właścicieli danych stron internetowych.
  • Badać bezpieczeństwo produktów na każdym etapie – Organy nadzoru rynku mają uprawnienie do sprawdzania bezpieczeństwa produktów wprowadzonych do obrotu lub udostępnionych na rynku, aż do ostatniego etapu ich używania, w tym poprzez pobieranie próbek i poddawanie ich badaniom.
  • Dokonywać zakupów kontrolnych – Jedną z kluczowych nowych kompetencji organów jest możliwość dokonywania zakupów kontrolnych bez ujawniania swojej tożsamości. Ma to szczególne znaczenie w przypadku kontroli produktów oferowanych online lub w inny sposób na odległość.

Uprawnienia Decyzyjne

Oprócz uprawnień kontrolnych, organy nadzoru rynku mogą podejmować szereg decyzji i nakładać obowiązki na podmioty gospodarcze w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów:

  • Nakaz wyeliminowania ryzyk – Organy mogą nakazać podmiotom gospodarczym podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie ryzyk stwarzanych przez dany produkt.
  • Nakaz zapewnienia zgodności – W przypadku stwierdzenia niezgodności produktu z przepisami rozporządzenia, organy mogą nakazać podmiotom gospodarczym podjęcie działań w celu zapewnienia zgodności.
  • Nakaz ostrzeżenia konsumentów – Organy mają uprawnienie do nakazania podmiotom gospodarczym ostrzeżenia konsumentów o zagrożeniach związanych z danym produktem.
  • Zakaz wprowadzania do obrotu lub udostępniania na rynku – W przypadku stwierdzenia, że produkt stwarza zagrożenie, organy mogą zakazać jego wprowadzania do obrotu lub udostępniania na rynku.
  • Nakaz natychmiastowego wycofania produktu – Jeśli produkt niebezpieczny już trafił na rynek, organy mogą nakazać jego natychmiastowe wycofanie.
  • Nakaz usunięcia treści online lub umieszczenia ostrzeżenia – W odniesieniu do produktów oferowanych online, organy mogą nakazać usunięcie treści odnoszących się do danego produktu lub umieszczenie wyraźnego ostrzeżenia dla użytkowników końcowych.
  • Nakaz odzyskania produktu od konsumentów – W sytuacjach szczególnego zagrożenia, organy mogą nakazać podmiotom gospodarczym odzyskanie niebezpiecznego produktu od konsumentów, którzy go nabyli.
  • Nakaz zniszczenia lub uczynienia produktu niezdatnym do użytku – Jako ostateczność, organy mogą nakazać zniszczenie niebezpiecznego produktu lub uczynienie go niezdatnym do użytku w inny sposób.

Uprawnienia wobec Dostawców Usług Online

Rozporządzenie przyznaje organom nadzoru rynku dodatkowe uprawnienia w odniesieniu do dostawców internetowych platform handlowych oraz dostawców usług społeczeństwa informacyjnego. Obejmują one:

  • Postępowania wobec platform handlowych – Organy mogą prowadzić postępowania mające na celu usunięcie określonych treści dotyczących produktów z interfejsu online oraz zamieszczenie w nim określonego ostrzeżenia, jeżeli podmiot gospodarczy udostępniający produkt online nie realizuje adresowanej do niego decyzji.
  • Postępowania wobec dostawców usług społeczeństwa informacyjnego – W przypadku niewykonania decyzji przez podmiot gospodarczy, organy mogą prowadzić postępowania mające na celu nieodpłatne ograniczenie temu podmiotowi dostępu do interfejsu online.

Współpraca Międzynarodowa i Krajowa

Skuteczne egzekwowanie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 wymaga ścisłej współpracy na poziomie międzynarodowym i krajowym. Rozporządzenie kładzie nacisk na zacieśnioną kooperację między organami nadzoru rynku państw członkowskich Unii Europejskiej, Komisją Europejską oraz innymi instytucjami i organizacjami.

Współpraca na Poziomie Unii Europejskiej

Na szczeblu Unii Europejskiej, współpraca obejmuje:

  • Sieć ds. Bezpieczeństwa Konsumentów – Rozporządzenie przewiduje funkcjonowanie Sieci ds. Bezpieczeństwa Konsumentów, skupiającej organy krajowe i koordynowanej przez Komisję Europejską. Sieć ma na celu systematyczną wymianę informacji, wiedzy specjalistycznej, najlepszych praktyk oraz egzekwowanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów.
  • Wspólne projekty i badania produktów – W ramach Sieci Bezpieczeństwa Konsumentów organizowane są wspólne projekty dotyczące nadzoru rynku oraz badania produktów pod kątem ich bezpieczeństwa.
  • Współpraca w zakresie wykrywania i usuwania niebezpiecznych produktów – Sieć ma na celu usprawnienie współpracy Unii Europejskiej w zakresie wykrywania, wycofywania i usuwania niebezpiecznych produktów z rynku.
  • Portal Safety Gate – Komisja Europejska rozwija, modernizuje i utrzymuje unijny system wczesnego ostrzegania Safety Gate, wykorzystywany do wymiany informacji na temat krajowych środków zastosowanych wobec niebezpiecznych produktów niespożywczych.
  • Współpraca z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi – Komisja Europejska może współpracować z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi w celu poprawy ogólnego bezpieczeństwa produktów, w tym poprzez wymianę informacji na temat produktów niebezpiecznych.

Współpraca na Poziomie Krajowym

Na poziomie krajowym, rozporządzenie przewiduje:

  • Współpracę organów nadzoru rynku z innymi partnerami – Organy nadzoru rynku mogą współpracować z innymi podmiotami, takimi jak organizacje konsumenckie lub podmioty gospodarcze, w celu zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa publicznego w odniesieniu do określonych kategorii produktów.
  • Skoordynowane działania kontrolne – Organy nadzoru rynku będą przeprowadzać równoległe, skoordynowane działania kontrolne („kontrole”) dotyczące produktów w celu zapewnienia ich zgodności z przepisami.
  • Współpracę z organami celnymi – Rozporządzenie przewiduje ścisłą współpracę organów nadzoru rynku z organami celno-skarbowymi w ramach procedury celnej dopuszczenia produktów do obrotu. Organy celne będą obowiązane do kontroli produktów objętych tą procedurą w zakresie wymogów ogólnego bezpieczeństwa.

System Sankcji i Kar Administracyjnych

Aby zapewnić skuteczność nowych regulacji, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2023/988 zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji za naruszenie jego przepisów. Kluczowym elementem tego systemu są administracyjne kary pieniężne nakładane na podmioty gospodarcze przez organy nadzoru rynku.

Zróżnicowane Kary Pieniężne

Projekt ustawy implementującej rozporządzenie w Polsce przewiduje zróżnicowanie kar pieniężnych, których górna wartość będzie uzależniona od ciężaru naruszeń. Kary te będą nakładane w drodze decyzji administracyjnych przez organy nadzoru rynku.